Bel +31 85 1044904 of e-mail ons op info@goodkat.nl, wij helpen u graag verder.

Winkelwagen 0
€ 0,00

Vind de juiste katalysator of roetfilter voor uw auto

Roetfilters

 

Onze roetfilters zijn één op één uitwisselbaar met het oude onderdeel en worden ook uit eigen voorraad geleverd met 2 jaar garantie tot 100.000km.

 

Alle roetfilters worden gefabriceerd met een maximaal monolietoppervlakte om ook na een langere tijd te voldoen aan de uitstootnormen van de auto.

 

Alfa Romeo roetfilter

Audi roetfilter

BMW roetfilter

Chevrolet roetfilter

Chrysler roetfilter

Citroën roetfilter

Dacia roetfilter

Daewoo roetfilter

Daihatsu roetfilter

Ferrari roetfilter

Fiat roetfilter

Ford roetfilter

Honda roetfilter

Hyundai roetfilter

Iveco roetfilter

Jaguar roetfilter

Kia roetfilter

Lancia roetfilter

Goodkat is sinds 2012 uw importeur en specialist voor roetfilters. Wij importeren onze producten rechtstreeks vanaf fabriek. Ons streven is het constant uitbreiden van het assortiment en voorraad, zodat onze klanten kunnen genieten van korte levertijden tegen een concurrerende prijs.

Een roetfilter, is een filter dat op een dieselmotor kan worden gezet, vandaar dat het ook wel een dieselpartikelfilter (DPF) genoemd wordt. Het filter zorgt ervoor dat de uitstoot van het schadelijke roet aanzienlijk wordt verminderd.

Hoe werkt een roetfilter?

Een roetfilter heeft geen vrije doorstroom, het filter vangt roetdeeltjes uit de uitlaatgassen op. De ongefilterde uitlaatgassen stromen in het roetfilter. De uitgangen van de kanalen zijn geblokkeerd, de uitlaatgassen stromen door de poreuze celwanden. De roetdeeltjes blijven echter achter in het roetfilter aangezien deze te groot zijn om te ontsnappen uit het roetfilter.

De opgevangen roetdeeltjes blijven dus achter in het filtermateriaal. Na enige tijd raakt het roetfilter gedeeltelijk vol en dient deze schoongemaakt te worden. Het schoonmaakproces binnen een roetfilter wordt ook wel het regeneratieproces genoemd. Vooral wanneer dieselauto’s kortere ritten maakt raakt dit filter sneller verstopt. Dit komt doordat de motor dan niet genoeg tijd heeft om op optimale temperatuur te komen waar de verbranding vollediger is. Wanneer je langere ritten rijdt bereikt de motor een hoge temperatuur waardoor de roetdeeltjes verbranden.

Wat is een regeneratieproces?

Het roetfilter ontdoet zich van het opgevangen roet tijdens het regeneratieproces. Het opgevangen roet wordt verbrand doordat er diesel in het roetfilter wordt gespoten. Zo worden de opgevangen roetdeeltjes verbrand en zijn dan klein genoeg om te ontsnappen uit het roetfilter. Het regenereren gebeurd ongeveer elke 500 kilometer, afhankelijk van het voertuig, het type motor en de rijstijl van de bestuurder.

Hoe raakt een roetfilter defect?

De meest voorkomende reden van een defect roetfilter is het te vol raken van roet om nog te kunnen regenereren. In dit geval is het makkelijk om simpelweg aan te nemen dat het roetfilter de oorzaak is en deze te vervangen, maar wanneer er geen diagnose wordt uitgevoerd is er een grote kans dat het nieuwe DPF in korte tijd opnieuw een storing geeft of defect raakt.

Een diagnose uitvoeren…

Wij raden aan om de oorzaak van een defect roetfilter te achterhalen om zo de problemen te verhelpen en zorgeloos weer te kunnen rijden. In onze garantievoorwaarden’ kunt u meer lezen over een optimale vervanging van een roetfilter.  Hiervoor hebben wij een instructieformulier genaamd: ‘’DPF-handleiding’’

Roetfilter reinigen, verwijderen of vervangen

Een defect roetfilter is nooit leuk. Daarom overweegt u wellicht verschillende opties. De meest voorkomende mogelijkheden is het reinigen, vervangen of het verwijderen van een roetfilter.

Een verstopt roetfilter hoeft niet persé vervangen te worden. Een alternatief is het laten reinigen van het roetfilter. Op het moment dat een roetfilter gereinigd wordt lijkt deze weer klaar te zijn om gebruikt te worden, daarentegen kan niemand controleren of het roetfilter daadwerkelijk succesvol gereinigd is. Daarom weet je ook niet hoelang een roetfilter na reiniging meegaat.

De gereinigde of schoongemaakte roetfilters zijn filters die al een werkend leven onder de auto achter de rug hebben. Bij een goede en normale regeneratie wordt het roet bij elke regeneratie beurt volledig verbrand. Daarmee is het roetfilter echter niet helemaal leeg. Bij elke regeneratie blijft er namelijk as achter, waardoor er na een bepaald aantal kilometers sprake is van asophoping in het roetfilter. Het is onmogelijk om alle asresten en vastgebakken roetdeeltjes te verwijderen door middel van schoonmaken. Als een schoongemaakt filter opnieuw wordt gemonteerd om aan zijn tweede levenscyclus te beginnen, heeft deze een beduidend mindere werking dan een nieuw roetfilter. Is dat wat de klant wil?

Het roetfilter verwijderen

Vanaf 20 mei 2018 wordt er personenauto’s en bedrijfswagens als standaard onderdeel van de APK gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Heeft uw voertuig geen roetfilter meer? Dan wordt uw voertuig per juli 2018 op dit punt afgekeurd.

Een nieuw roetfilter

Het reinigen is in sommige gevallen net zo duur als een nieuw roetfilter van Goodkat. Met een nieuw roetfilter heeft u veel meer zekerheid als het gaat om garantie, prijs en kwaliteit. Elk roetfilter heeft 2 jaar garantie.

Goodkat biedt twee mogelijkheden aan, een standaard vervangingsonderdeel welke dezelfde kwaliteit biedt als het origineel en een goedkoper alternatief: Onze budgetlijn, ook wel SEIV-roetfilters genoemd zijn standaard uitgerust met hetzelfde, duurzame binnenwerk als onze standaardlijn. Onze budgetlijn bestaat uit minder filtermateriaal waardoor er in tegenstelling tot onze standaardlijn een minder lange levensduur op zit. Zo bieden wij op de standaardlijn 100.000km garantie en op de budgetlijn 50.000km met een maximum van 2 jaar.

Tonen als Lijst Foto-tabel

Producten 1-20 van 300

Van hoog naar laag sorteren
per pagina
Tonen als Lijst Foto-tabel

Producten 1-20 van 300

Van hoog naar laag sorteren
per pagina